EL BOTÀNIC ARA

ÉS PRIMAVERA AL JARDÍ

DESPERTANT DE LA LETARGIA

GABINET DE CULTURA I COMUNICACIÓ

Responsable: Eva Pastor
Tècnic: Elisa Caballer

Telf. 96 315 68 06/24
Fax. 96 315 68 26
cicbotanic@uv.es
eva.pastor@uv.es
elisa.caballer@uv.es

Informació i matrícula en activitats culturals: Anaïs Gómez

Telf. 96 315 68 16
cicbotanic@uv.es 

Horari d'atenció telefònica: de dilluns a divendres de 9 a 14h

Fora d'aquest horari pots cridar a la recepció del Botànic: 963156800

ALTRES ANYS
2019

AGENDA | EXPOSICIONS
ART I NATURA: EN PROCÉS DE FUSIÓ

FINALITZA LA PRIMERA ETAPA DE LES DUES INTERVENCIONS DE CARTOGRAFÍAS SENSIBLES

Després de setmanes d’intens treball, conclou la primera etapa de les intervencions Passiflorae de Rosa Rodríguez i Quercus Cerris L. de Joaquín Jara al Botànic. Ambdues s’engloben dins del projecte Cartografías Sensibles d’Eugenia García Sottile i ens han donat l’oportunitat de presenciar la feina d’aquests artistes amb què ens ofereixen noves visions i reflexions sobre els espais que compartim.

En Passiflorae, l’artista tèxtil Rosa Rodríguez ha creat un jardí dins del jardí amb les mateixes propietats: és viu, canviant i inspirador. L’artista ha estat teixint durant dues setmanes utilitzant restes orgàniques recollides al mateix jardí. Una acció performàtica caracteritzada, a més, pel silenci i la continuïtat. Prèviament, Rodríguez havia preparat l’estructura i l’ordidura del telar amb fils de coure especialment desenvolupats per a la peça per les seues condicions de resistència i flexibilitat i que són fruit de les investigacions de Rodríguez amb aquest material al Centre Tecnològic de Catalunya Eurecat. Ara, tal i com ens conta Eugenia García Sottile, curadora del projecte, podem observar com “l’obra de Rosa va canviant dia a dia, com els materials van assecant-se i perdent-se, deixant espais buits entre ells”. I serà a la propera primavera, quan es planten passioneres al voltant de l’obra, quan veurem “com les plantes comencen a ocupar aquests espais i a teixir la seua pròpia presència”.

En el cas de la intervenció de Joaquín Jara en el Quercus cerris L., han sigut vora 8 setmanes d’intens treball, potent i sorollós. Dia rere dia, hem pogut escoltar el ritme i la cadència que Jara provocava mentre esculpia, a cop de destral, un cos humà al tronc de l’arbre. Un exemplar de 180 anys, mort, a qui homenatja l’artista creant la presència d’una figura humana al seu interior, que passarà tot l’hivern al seu recer, i a qui després arrancarà del cor de l’arbre per fer palpable l’absència. Serà en la segona fase, en què la figura se situarà vora l’arbre i el tronc, ja buit, restarà com un llindar on poder aturar-se o creuar...

Les dues intervencions de Cartografías sensibles comparteixen una intensa tasca conceptual i manual que pretén provocar, segons defineix García Sottile, “una trobada entre persones, un exercici d’atenció per a buscar, en un espai comú, noves connexions”. “La “co-presència, la importància del gest en la creació de l’espai en què vivim i convivim o el mapeig d’un lloc” són conceptes que dialoguen mitjançant i entre aquestes intervencions, encara en procés, i que es manifesten en dualitats com el silenci i el soroll, la continuïtat i la potència, la presència i l’absència, la vida i la mort. Una nova manera de relacionar-se i aprofundir en la percepció del nostre entorn que el públic visitant pot descobrir i gaudir al nostre Botànic.